کاهش عوارض مرتبط با دیابت

17 آوریل 2014- دیابت می تواند عواقب بسیار سویی بر سلامتی بگذارد که از جمله می توان به حمله ی قلبی، سکته و نارسایی کلیوی اشاره کرد. اما بر اساس تحقیق جدیدی که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا  انجام شد میزان 5 عارضه ی اصلی مرتبط با دیابت در آمریکا در طی 20 سال گذشته کاهش یافته است. نتایج این تحقیق در مجله یNEW England Journal of  Medicineمنتشر شد.

بر اساس اعلام مرکز کنترل وپیشگیری از بیماریهای آمریکا ( CDC) ، دیابت هفتمین علت مرگ و میر در آمریکا است و حدود 26 میلیون آمریکایی به دیابت مبتلا هستند و بیش از 79 میلیون نفر به پیش دیابت و عوارض مرتبط با آن مبتلا می باشند که آنها را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داده است . دیابت و عوارض مرتبط با آن سالانه 176 بیلیون دلار هزینه به سیستم بهداشتی آمریکا تحمیل می کند. گروهی از محققین CDC، بمنظور بررسی روند عوارض مرتبط با دیابت در آمریکا بین سالهای 1990 تا 2010، از اطلاعات بدست آمده از مصاحبه ی سازمان ملی بهداشت ، نظرسنجی در هنگام ترخیص از بیمارستانهای دولتی ، سیستم اطلاعات کلیوی آمریکا و آمار حیاتی استفاده کردند.

آنها دریافتند که میزان حمله ی قلبی ، سکته ، نارسایی کلیوی مرحله ی آخر ، قطع عضو انتهایی و مرگ بر اثر بالا رفتن بیش از حد قند خون (هایپرگلایسمی) در طی این دوره ی بیست ساله کاهش یافته است. عوارض قلبی عروقی و مرگ بر اثر هایپرگلایسمی هر یک تا بیش از 60 درصد کاهش یافته اند در حالیکه میزان سکته و قطع اندام انتهایی حدود 50 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این میزان نارسایی کلیوی مرحله ی آخر تا 30 درصد کاهش نشان می دهد.

بنظر دانشمندان این روند کاهشی در عوارض دیابت به دلیل دسترسی افزونتر به سرویس های خدمات سلامت در کشور است.

بیشترین کاهش در عوارض مرتبط با دیابت میزان حمله ی قلبی و سکته در افراد بالای 75 سال گزارش شده است، اگر چه این یافته ها نشاندهنده ی کاهش عوارض مرتبط با دیابت است اما تعداد افرادی که بیماری دیابت خود را گزارش کرده اند بیش از 3 برابر افزایش یافته است.

در سال 1990 ، تنها 6.5  میلیون نفر به دیابت مبتلا بودند در حالیکه در سال 2000 این تعداد به بیش از 20 میلیون نفر رسید. تیم تحقیقاتی می گوید: این افزایش شیوع به معنی بار سنگین هزینه های مراقبت های بهداشتی در آمریکا است.

دکتر Gregg  اپیدمیولوژیست CDCمی گوید: این یافته ها نشان می دهد، ما راهی طولانی برای پیشگیری از عوارض و بهبود زندگی افراد مبتلا به دیابت پیموده ایم در حالیکه کاهش عوارض دیابت خبر بسیار خوبی است اما هنوز میزان این عوارض بالا است و چنانچه نتوانیم پیشرفت شایانی در پیشگیری از ابتلأ به دیابت 2 انجام دهیم، همچنان در همین شرایط باقی خواهیم ماند.

عوارض مرتبط با دیابت شامل حمله ی قلبی ، سکته ، قطع عضو، نارسایی کلیوی در 20 سال گذشته کاهش یافته است.

علایمی که نشان می دهد فردی به دیابت مبتلا شده است عبارتند از :

·        تکرر ادرار

·        تشنگی شدید

·        کاهش وزن بدون علت مشخص

·        گرسنگی شدید

·        تغییرات بینایی شدید

·        مور مور شدن و بی حسی دست ها یا پاها

·        خستگی دائمی

·        خشکی پوست

·        تأخیر در ترمیم زخم

·        ابتلأ به عفونت ها بیش از حد معمول

درمان دیابت شامل رژیم غذایی سالم ، فعالیت فیزیکی ، مصرف دارو ( در مورد دیابت نوع 1 و در برخی از بیماران مبتلا به دیابت نوع2 تزریق انسولین) و آزمایش منظم قند خون است. بنظر محققین دلیل این کاهش افزایش دسترسی به خدمات مراقبت های بهداشتی و کنترل فاکتورهای خطر و افزایش آگاهی در مورد عوارض دیابت است. اخیراٌ دانشمندان دلیل ابتلأ به مقاومت به انسولین را کاهش مقدار اکسیژن اعلام کردند اطلاع از چگونگی ابتلأ به مقاومت به انسولین می تواند یک هدف فارماکولوژیک مناسب برای پیشگیری و درمان این بیماری باشد.

منبع : www.medicalnewstoday.com/articles/275674.php

سرپرست مترجمین: فرخی نیا